Fiets plaatsen bij station gaat geld kosten'
Uitgegeven:         2 januari 2009 11:59
Laatst gewijzigd:         2 januari 2009 12:03
AMSTERDAM - Nu accepteert niemand nog parkeer- of stallingsgeld voor de fiets. Maar over vijf of tien jaar moet hiervoor bij NS-stations worden betaald. Dat zegt directeur Herman Gelissen van NS Fiets in het blad van de Fietsersbond, De Vogelvrije Fietser.

"Gratis stallen kost veel geld en ruimte, nu is het vaak een rommeltje." De ruimte rond stations is schaars en met stallen belast je de ruimte en de maatschappij, zegt Gelissen.
Inefficiënt
Veel parkeerruimte voor fietsen zou nu inefficiënt worden gebruikt, namelijk voor afgedankte fietsen en fietsen die er tijden blijven staan. "Met betaald parkeren kun je met stallingen volstaan die twintig of dertig procent kleiner zijn." Dat scheelt volgens Gelissen miljoenen.

De missie van de NS is om zo veel mogelijk mensen op de fiets naar het station te laten komen. Volgens Gelissen hoeft betaald parkeren niet in strijd te zijn met die doelstelling.
"Een groot voordeel van betaald parkeren is dat met de opbrengsten middelen vrijkomen om grote en kwalitatief hoogwaardige stallingen te bouwen." Hoeveel de NS extra gaat investeren, kan de directeur nog niet zeggen.
Stapelen
Vier van de tien treinreizigers komen op de fiets naar het station. "Wij moeten kostendekkend bewaakte stallingen voor trein- en ov-reizigers aanbieden. Dat betekent fietsen stapelen."
Gelissen voorspelt dat de exploitatie van stallingen een bedrijfstak wordt. "Als je zoiets wilt invoeren, moet je beginnen met een gratis bewaakte stalling." Voor 'langstallers' en 'weesfietsen' zoekt de NS met gemeenten en spoorbeheerder ProRail naar oplossingen.
"Je zou kunnen voorstellen dat de eerste dag gratis is, en voor elke volgende dag zou je dan een euro moeten betalen. Als de OV-chipkaart eenmaal is ingevoerd, kun je dat prima regelen."
© Novum

Home
De domme mensen van de NS en de politiek willen gewoon geen aandacht geven aan de ordinaire fiets. Wel aan de auto en de grote kantoorpanden en de winkels alles commercieel verantwoord, maar de fiets?
De fiets is niets dwz een nieuwe melkkoe.



Gelissen?

Geldissen! maw Geld is sen doel.

De NS kan wel miljoenen aan de NOC/NSF schenken voor een riant salaris van de geweldige en enthousiaste Erika Terpstra en die geweldige Sven Kramer voor zijn vliegtickets, maar om reizigers snel, veilig en goedkoop van A naar B te brengen daar heeft de NS geen oren na en zeker niet aan mensen die met de fiets, het zo ongeveer milieu vriendelijkste vervoermiddel dat er bestaat, tegemoet te komen door in hun ontwerpen van stations nu eens voldoende parkeergelegenheid op te nemen voor fietsers!

Commentaar

We zien hierboven  twee berichten een nuchter kranten bericht en een nogal emotionele reactie daarop. Laten we beiden berichten eens nader bezien: waar gaat het over?
Bij heel veel stations meestal in de wat grotere plaatsen is het wat de stalling van fietsen betreft een grote chaos. Duizenden fietsen staan links en rechts in de buurt van het station en een groot deel van deze fietsen wordt nooit meer opgehaald!
Is dit een probleem?
Nou ja het ziet er niet ordelijk uit.
In sommige gevallen, niemand noemt de cijfers, is het zelfs zo dat er meer dan voldoende fietsparkeergelegenheid is maar er wordt geen gebruik van gemaakt.
Waarom wordt er van deze mogelijkheden geen gebruik gemaakt? Het is toch op zijn minst veiliger om je fiets beschermd te stallen…
Het kost geld
Okay een nieuwe of andere fiets kost ook geld
Ja maar ik moet dan iedere dag zo'n enge trap naar beneden daar begin ik niet aan
Toegankelijkheid…. Een belangrijk gegeven
Wie zijn de partijen in dit probleem?
De NS, de lokale overheden en de politiek?
De politiek?
Ik dacht dat de NS geprivatiseerd was?
Ja maar de minister heeft nog wel degelijk een vinger in de pap..
1 vinger?
Maar dat klopt toch niet als de NS geprivatiseerd is dan moeten ze toch ook een eerlijke kans krijgen, twee kapiteins op een schip heeft nog nooit gefunctioneerd.
En dan lees ik dat de NS geld weggeeeft?
Nou ja weggeeft, ze neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid zoals dat tegenwoordig heet. Sport is goed dus moeten we het met zijn allen ondersteunen, daar is toch niks mis mee?
Maar  als reiziger wil ik zo veilig en zo goedkoop mogelijk en zo betrouwbaar mogelijk (op tijd dus) van A naar B en als de NS geld weggeeft komt dat toch terug in de prijs van de kaartjes….
Anders kan de NS dat geld ook niet weggeven..
Ja maar waarom moeten alleen treinreizigers de sport ondersteunen
Een groep mensen die het milieu steunen en dan gestraft worden voor deze steun…
Zou de Sport eigenlijk niet door de overheid dwz door ons allen gesteund moeten worden? Dat wordt het ook sukkel maar voor dat extra de uitstraling je weet wel hebben we de miljoenen van de NS nodig anders ziet het er toch niet uit… stel je voor Sven Kramer moet met de trein naar Moskou om daar wedstrijden te schaatsen dat gaat toch niet hij komt dan doodmoe aan en verliest… nu pakt hij het vliegtuig en wint wij Nederlanders willen toch winnen.. VOC weet je wel ken je canon man..
Ik weet niet meer waarover het nog gaat.
Terug naar de partijen
De NS en de gemeenten
De NS zal in haar wijsheid als ze een station renoveren hetgeen op grote schaal gebeurt in Nederland rekening houden met het toegenomen aantal fietsen, maar dat is niet de enige verantwoordelijkheid van de NS toch? Neen er zijn ook auto's en er is werkgelegenheid… werkgelegenheid? Wat heeft de NS daarmee te maken?
Het zit zo Nederland slipt dicht en wat de minister van Verkeer ook bedenkt niets helpt men spreekt van een verkeersinfarct en hoewel de NS geprivatiseerd is vindt de minister dat hij er zich krachtdadig mee moet bemoeien, zo wil de minister de treinen als metro's laten rijden dat scheelt in de drukkosten van de spoorboekjes… nou ja je lijkt wel gek wat heeft dat er nu weer mee vandoen?
Kijk het zit zo althans ik doe een poging als de treinen als metro's rijden dan vertrekt er iedere 10 minuten een trein richting bestemming en heb je geen spoorboekje meer nodig, je hoeft alleen nog te weten op welk perron je moet zijn, pure winst toch?
Ja, maar een trein is toch geen metro
Stil nu dat weet de minister nog niet, maar het klinkt mooi en ambitieus, laat toch gaan..
Maar die werkgelegenheid?
Je let wel heel goed op ik dacht je al op een dwaal-spoor te hebben, als je begrijpt wat ik bedoel….
In de bestrijding van de files is naast nog meer asvalt het spoor altijd genoemd als mogelijke oplossing althans een voorziening die bij kan dragen aan de oplossing want er moet natuurlijk nog veel meer gebeuren.
Dus wat moet de NS doen?
Prioriteiten stellen!
En dat doen ze ook eerst de auto enorme parkeergarages worden gebouwd zie bijvoorbeeld Arnhem zo duur dat de bouw van het station zelf jaren uitgesteld is. De bouwkosten van het nieuwe station, wie betaalt dat eigenlijk? De NS of de gemeente? Wie is eigenaar van het station?
Hm interessante vraag
In Arnhem lijkt het erop dat het de gemeente is anders had het station er allang gestaan.
Laat maar..
Tweede prioriteit van de NS
Werkgelegenheid
Dus je ziet overal vlak bij het station enorme torenflats verrijzen die als kantoor gebruikt kunnen worden. Voordeel je stapt in de trein en je kunt lopend naar je werk..
Bravo eindelijk wordt er nagedacht, maar door wie de NS de politiek wie o wie
Derde prioriteit
Een mensenstroom heeft altijd behoefte aan iets ook al hebben ze dat in werkelijkheid niet dan zullen wij ervoor zorgen dat ze het krijgen, winkeltjes ja natuurlijk een gouden idee winkeltjes met de vette hap en de o zo noodzakelijke drugs.
Kost wat maar dan heb je ook iets,
Kost wel veel extra ruimte toch?
Ja maar het voornaamste hebben we nu toch al?
Auto's, woon- werkverkeer en de consumerende massa.
En klaar is Kees?
Aan me hoela je vergeet die duizenden zwerffietsen
O ja niet aan gedacht sorry foutje bedankt
Vierde prioriteit de fietsen
De NS gaat met een delegatie praten met het lokale gemeentebestuur
Ja zegt de wethouder wij hebben onverwacht het Gelredome moeten betalen dus geen geld
Ja maar zegt de NS wij moeten winstmaken van de politiek dus kunnen we niet voor niets gaan werken….
De derde weg?
Derde weg?
Ja zeker de illusie!
De illusie?
We gaan de mensen met een fiets een extra voorziening bij de OV chip kaart geven, das gemakkelijk en ze hoeven niet meer na te denken .....
Geweldig dat we daar niet eerder aan gedacht hebben!
Geniaal....